« Späť

AKO VYČISTIŤ DPF FILTER?

REGENERÁCIA FILTRA PEVNÝCH ČASTÍC DIESELOVÉHO AUTOMOBILU – AKO VYČISTIŤ DPF FILTER?


Pred pár rokmi, keď sa filter pevných častíc v aute zanášal, existovali len dve riešenia. DPF filter sa dal vymeniť za nový, čo bolo veľmi drahé, alebo odstranit, čo bolo resp. je nelegálne. V dnešnej dobe sa dajú filtre aj vyčistiť, už ich nemusíme odstraňovať a vystavovať sa tak technickým problémom na aute. DPF filtre je možné regenerovať v tzv. strojoch na čistenie DPF. Obnova filtra týmto spôsobom zahŕňa odstránenie nečistôt, ktoré neboli zničené vysokou teplotou.


Začiatkom 20. rokov sa na európskych cestách objavili prvé autá vybavené DPF filtrami. Vo výrobe sú dva typy filtrov pevných častíc: „mokré“ a „suché“. Prvé vyžadujú použitie špeciálnej kvapaliny. Výrobcovia vozidiel používajúci pri výrobe „mokré“ DPF filtre informovali svojich zákazníkov, že ide o spotrebné komponenty, čo znamená, že po určitom čase používania môžu vyžadovať výmenu. Filtre tzv. „suché“ mali byť nevymeniteľnou súčasťou a vydržať celú životnosť auta. Väčšina výrobcov vozidiel sa rozhodla tieto filtre využiť vo svojej výrobe. Rýchlo sa však ukázalo, že filtre sa upchávajú. V prípade priaznivých prevádzkových podmienok auta vydržia DPF filtre cca 200 000 km, v extrémnych prípadoch sa upchali už po niekoľkých desiatkach tisíc. km.


Účinný filter pevných častíc funguje tak, že sa sám regeneruje. Vo výfukovom systéme vozidla je snímač, ktorý monitoruje jeho priechodnosť. Ak sú filtračné kanály z veľkej časti upchaté, tlak pred filtrom sa začne zvyšovať nad určitú úroveň. V takom prípade regulátor motora reguluje prevádzkové nastavenia agregátu tak, aby sa výrazne zvýšila teplota vo filtri, čím sa spáli nahromadený prach. Bohužiaľ, táto metóda sa neukázala ako účinná a má určité obmedzenia. Automatická regenerácia filtra si vyžaduje čas a chod motora pri primeranej záťaži. Funguje to dobre pri rýchlej a stabilnej jazde, napríklad na diaľnici. Pri jazde po meste a častých zápchach však proces čistenia DPF nie je možné dokončiť. Filter sa čoraz viac zanáša a prebytočné palivo, ktoré sa podieľalo na spustenom procese regenerácie filtra pevných častíc, sa dostáva do motorového oleja, v dôsledku čoho sú komponenty motora čoraz menej mazané a pracujú pod väčším zaťažením, ako sa očakávalo. O takejto situácii nás informujú poplašné systémy vozidla, rozsvieti sa kontrolka „skontrolovať motor“ alebo porucha filtra, motor prejde do núdzového režimu a výkon nášho vozidla je obmedzený.


Automatická regenerácia DPF filtra je čistá chémia. Ide o reakciu, pri ktorej sa sadze vplyvom veľmi vysokej teploty približne 550 stupňov celzia menia na vodu a oxid uhličitý. Hlavnou látkou spaľovanou dieselovým motorom sú sadze, ale bohužiaľ sa tam dostávajú aj iné látky, napríklad produkty vznikajúce pri spaľovaní motorového oleja. Popol vznikajúci pri tejto reakcii vyžaduje na zničenie vyššiu teplotu, takže zostane vo filtri navždy. Z toho vyplýva potreba dodatočného čistenia filtrov pevných častíc.


Dostupné metódy čistenia DPF:


- samočistenie pomocou prípravkov, čo rozhodne neodporúčame


- servisné čistenie pomocou čistiacich prístrojov, ktoré používame aj my


Efektívne čistenie DPF prebieha v dielenských podmienkach pomocou prístrojov a prostriedkov na to určených. Profesionálne body regenerácie filtra pevných častíc po vyčistení DPF obnovia jeho priepustnosť takmer na parametre úplne nového filtra. Náš tím pracovníkov vám ponúka profesionálne čistenie DPF filtra a katalyzátora. Taktiež ponúkame profesionálny servis vozidla vrátane demontáže a montáže vášho dpf filtra priamo z vozidla.